Skip to content

Livskraft Coaching

Sådan spotter du et usundt arbejdsmiljø til jobsamtalen

Jeg havde for nyligt en kunde i et coachingforløb, som arbejdede med, hvordan hendes fremtidige arbejdsliv skulle tegne sig. Det stod hurtigt klart, at hun i lige så høj grad skulle vælge sin næste chef, som hun skulle vælge sit jobindhold.

Undervejs i coachingen fik min kunde derfor identificeret en række værdier og egenskaber, som hun gerne så, var tilstede både hos hende næste chef, men også i den kultur hun skulle indgå i.

Min kunde var dog stadig i tvivl om, hvordan hun kunne spotte de arbejdspladser, der ikke stemte overens med hendes værdier. Hun havde nemlig tidligere oplevet, at der blev beskrevet én type af arbejdsmiljø og -kultur til samtalen og en anden, når man mødte ind til den første arbejdsdag.

Det er en oplevelse, som jeg ofte hører om, som coach. Der kan være tale om en bevidst strategi fra dem, der afholder jobsamtalen, men ofte vil det handle om ønsketænkning og egne blinde vinkler. Derfor er der også mange, som på et eller andet tidspunkt vil opleve denne type af uoverensstemmelse imellem det arbejdsmiljø og -kultur, som bliver beskrevet til jobsamtalen og dét, som man møder i hverdagen.

For at være bedre rustet til at vurdere arbejdsmiljøet, udviklede min kunde og jeg, en bruttoliste over spørgsmål, som man kan stille allerede ved jobsamtalen. Jeg kunne se, at vores spørgsmål ville kunne hjælpe mange andre og derfor spurgte jeg min kunde, om det var i orden med hende, at jeg delte dem. Den ide var hun begejstret for, da hun gerne vil hjælpe andre, som støder på den samme udfordring.

Formålet med spørgsmålene er at få et større indblik i organisationens kultur, herunder hvordan uenighed håndteres og om der er psykologisk tryghed. Som jobsøger, kan du også bruge dem til at vurdere, om dine værdier stemmer overens med organisationens.

Tanken er, at du inden en jobsamtale kan udvælge nogle af spørgsmålene. Prøv dig frem med forskellige spørgsmål og omformuler, så de passer til din situation. Spørgsmålene lægger op til at der kan gives konkrete eksempler og dialog om, hvordan man arbejder. De er altså ikke tænkt som et langt krydsforhør, men som et redskab, der kan hjælpe dig med at forstå arbejdspladsen. Samtidig er der ikke nogen rigtige eller forkerte svar til spørgsmålene. I stedet skal de give et indblik i kulturen og arbejdsmiljøet, så du som jobsøger har mulighed for at vurdere, om du vil trives i den.

Herunder følger listen med spørgsmål:

 

  • Kan du give et eksempel på, hvordan I håndterer det, når der sker fejl?
  • Kan du give et eksempel på, hvordan I løser uenigheder?
  • Hvad er de vigtigste personlige egenskaber, for at passe ind her?
  • Hvornår har I sidst stået overfor en uforudset udfordring og hvordan håndterede I den?
  • Kan du give et eksempel på, hvornår en medarbejder sidst kom til dig for sparring?
  • Hvor længe havde min forgænger været ansat i jobbet?
  • Hvor længe har jeres medarbejdere i gennemsnit været ansat?
  • Har du før oplevet, at en af dine medarbejdere fortalte dig, at du var ved at træffe en forkert beslutning eller gøre noget dumt?
  • Deltager du som leder i de sociale arrangementer som arbejdspladsen afholder?
  • Kan du fortælle om jeres seneste succes og hvordan I opnåede det?
  • Hvordan bruger I personlighedstests?
  • Hvordan håndterer I faglige uenigheder?
  • Hvad taler I om i frokostpausen?
  • Hvordan foregår jeres kvalitetssikring/korrekurlæsning/reviews/godkendelser?
  • Hvordan opnår I som organisation, ny læring?

 

Hvis du afprøver nogle af spørgsmålene, vil jeg meget gerne høre, hvad du synes om dem. Held og lykke med jobjagten.

Kontakt mig for at bestille tid